Hur poesi blev akrobati
Akrobat är mitt förstlingsverk inom läromedelskrivandet. Jag skrev det tillsammans med två av mina kollegor på Södermalmsskolan: Kurt Rosenlund och Kerstin Bergsvik. Projektet började våren 2003 med att Kurre undrade om jag ville göra några roliga och kreativa övningar till ett grammatikhäfte som han funderade på att ge ut. Kurre hade då under ett par år skrivit och gett ut det populära läromedlet Mattestegen för mellanstadiet.
Jag satte mig och skrev ett sportlov och några veckor senare hade Kurra ordnat möte på Natur & Kultur. Det visade sig att de inte ville ha något grammatikhäfte med lite poesiövningar. De ville istället ha ett helt basläromedel! Kurre kallade in sin kollega Kerstin och så var vi plötsligt en trojka som skulle skriva 15 böcker tillsammans.
Under tre års tid, under sena kvällar efter jobbet, under vartenda sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov och jullov skrev jag på det som till slut kom att bli Akrobat. Under min pappaledighet med min son Vilmer utnyttjade jag hans sovstunder för att finslipa, skriva om, tänka om. Det var hårt arbete, men också en bra skola, jag lärde mig massor som jag har haft nytta av i senare projekt!
http://www.nok.se/Laromedel/F-9/Grundskola-4-6/Svenska/Akrobat/