Förra veckan hade jag förmånen att besöka Svenska skolan på Teneriffa. Att på detta sätt förena nytta med nöje känns som en perfekt kombo som passar mig som handen i handske. Eller som paraplyet i semesterdrinken. Med mig till skolan hade jag hela familjen, vilket av förklarliga skäl inte hör till vanligheterna. Anna fotade, och Dante och Vilmer smälte in bland eleverna. På rasten var de med och lekte “King” och under lektionerna var de med och ställde frågor till författaren, som i det här fallet var deras egen pappa!
Hur som helst. Duktiga och engagerade lärarparet Lottis och Tommy Isaksson driver sedan ett knappt ett år tillbaka Svenska skolan på Teneriffa. Skolan är inhyst i ett litet köpcentrum och ligger knappt hundra meter från stranden i Los Christianos. Här går elever från förskola till årskurs 6. En del elever går på skolan läsårsvis medan andra går ett par månader för att sedan återvända hem till Sverige. Lottis och Tommy samt pedagogerna Pernilla och Micke arbetar gärna med storyline för sina elever. Efter mitt besök skyndade de sig för att springa ner till stranden och överraska eleverna, utklädda till guancher, de första människorna som kom till Teneriffa. Härligt med sådant kreativt engagemang hos lärarna. Det smittar av sig på eleverna.
Under mitt besök fick jag möjlighet att träffa F-3-eleverna under en timme och 4-6-eleverna under en timme. För de yngre eleverna låg fokus på böckerna om Agaton. De hade läst Agaton och den eviga vintern högt och de hade massor av kloka och smarta frågor att ställa till mig. Jag visade bilder på från den andra boken, Agaton och Hjältarnas kamp samt från de andra böckerna som jag har skrivit om Agaton och eleverna var med på noterna och ryckte i småböckerna, som jag hade med mig. Varje gång jag träffar elever och visar Kalle Johnssons bilder inser jag hur genialiskt bra han är. Hans bilder väcker fantasi och lust till att läsa hos elever! Det slår aldrig fel.
Mellanstadieeleverna hade läst Solhjärtats hemlighet och hade sista delen kvar att läsa. De hade många frågor, allt från varför jag använder en del svåra ord till hur jag bestämde vem som skulle vara förrädare. Namnfrågan på personerna i boken dök som vanligt upp och som vanligt hintade jag om hur jag brukar gå till väga (jag har flera varianter och tillvägagångssätt och brukar bjussa på ett av dem). För första gången kunde jag visa omslaget till Solhjärtats hemlighet 2, Saltregnen, och jag talade lite grann om hur man som författare tänker när man ska skriva del 2 i en serie. Eleverna var genast sugna på att läsa fortsättningen.
Efter besöket bjöd skolan in mig till restaurangen, som ligger bredvid skolan, där eleverna äter sin lunch varje dag. Jag och Dante fick god tomatsoppa och socialiserade oss med elever och personal innan vi gick strandpromenaden hem till vårt hotell i Playa Las Americas.
Om du vill läsa om mitt besök så har läraren Lottis Isaksson skrivit en fin text på skolans blogg: http://svenskaskolanteneriffa.moobis.se/2015/02/28/ett-magiskt-besok/