Under två veckor i november 2017 hade jag förmånen att få göra författarbesök på Sigfridsborgsskolan i Älta. Skolan anordnar något som de kallar Bokveckor och är ett återkommande inslag varje höst. Varje år har de även ett tema och årets tema var kärlek. Skolan hade ansökt om pengar via Skapande skola för att bekosta mitt besök.
Under mina två veckor hann jag träffa alla elever på skolan. De yngsta eleverna från förskoleklass till årskurs 3 hade före besöket läst Leo och kärleken. Eleverna i fyran hade läst första delen i Solhjärtats hemlighet medan eleverna i årskurs 5-6 hade läst ungdomsboken Nadir och ingen annan. Sammanlagt blev det 27 lektionspass!
De yngsta klasserna fick träffa mig en timme vardera och det blev roliga, intressanta och spännande samtal om skrivande, läsande och kärlek (temat). De äldre klasserna (3-6) mötte jag under ett dubbelpass där första timmen var ett traditionellt författarbesök medan den andra timmen var en workshop i skrivande.
Under workshopen arbetade vi gemensamt fram en berättelse utifrån person, plats och problem. Jag agerade sekreterare med datorn uppkopplad mot smartboarden. Parallellt med den gemensamma berättelsen fick eleverna även på egen hand skapa sin egen berättelse.
Jag hade två fantastiska veckor på Sigfridsborgsskolan. Mottagandet från både elever och personal var över all förväntan. Kulturgruppen på skolan, som är de som anordnar de årliga Bokveckorna hade på allra bästa sätt organiserat besöket. Eleverna var förberedda på att jag skulle komma, vilket är en förutsättning för att ett författarbesök ska bli bra. Utöver det hade alla elever läst någon av mina böcker samt förberett relevanta frågor till mig. Även andra små detaljer hade kulturgruppen tänkt på som gjorde att besöket blev lyckat, t.ex. att bilder och fotografier var uppsatta över hela skolan som informerade föräldrar och elever att jag var på besök under veckorna, att jag fick ett tydligt tidsschema och en karta över var alla klasser befann sig på skolan och att personalen på så många olika sätt visade att de var glada och nöjda med mitt besök. På så sätt kunde jag på egen hand springa mellan klassrummen utan att ta någon personal i anspråk.
Här är utdrag från lärarnas utvärdering av mitt besök:
– så uppskattat av eleverna att få träffa en livs levande författare, blev idolstatus som skapade lust att skriva och läsa mer
– han var lyhörd för barnen och alla deras frågor
– riktigt bra att förbereda eleverna genom att läsa en bok av honom i förväg
– kul med uppsatta affischer i förväg så eleverna kände igen “författaren” när han kom
– han gav mycket bra konkreta tips till elevernas skrivande och något man verkligen kan arbeta vidare med
– skrivuppgiften var jättebra, han var inspirerande som person och fick med sig eleverna
– kul med en författare för hela skolan som var här många dagar och som “kittade” ihop våra bokveckor
– hade varit bra om även de yngre eleverna hade fått längre tid och en skrivuppgift
Och här en längre utvärdering av svenskläraren som undervisar i fjärde klass:
Pär Sahlins besök hos oss i år 4 var mycket uppskattat. Utifrån elevernas frågor hade vi spännande samtal kring saker som hur ett bokförlag fungerar, hur man kan skapa passande namn i en fantasyvärld och vad som gör en berättelse spännande för läsaren. Våra grupper hade även läst Pärs debutroman Solhjärtats Hemlighet som också utgjorde bra grund för samtal om författarskap, fantasi och skrivande. Pär gav eleverna en träningslektion genom att vi först tillsammans skapade en huvudperson, ett problem, och sedan en lösning. Detta system med att skapa en ram för sin berättelserna använder nu eleverna individuellt när vi skriver skönlitterärt i skolan. Många har stor nytta av det tänket.
Vill du boka ett författarbesök? Klicka här.